Welkom op de site van trampolinespringer Sven Mooij.

Monday, November 16, 2009

Tweede bericht vanuit Rusland!

Dobre oetra vsi! (Wat zoveel betekent als; goedemorgen allemaal).

Vanmorgen zijn we om half tien gaan ontbijten, maar daarvoor hadden William (delegatieleider) en ikzelf de fitnessruimte even benut. Van al die sportieve prestaties van anderen word je uiteraard gemotiveerd om zelf toch ook wat actiefs te doen. En vandaag gaan we inderdaad weer genoeg activiteiten ondernemen..

Zometeen eerst trainen, vervolgens dus die rondvaart door St. P. en dan daarna weer keihard trainen uiteraard. Dan snel eten, en naar bed.

Na het ontbijt vanmorgen zijn we even gaan kijken bij een leuk 'monumentje' tegenover het hotel. Dit is het officiële Tweede Wereldoorlog monument en het heet zoiets als: het plein van de victorie, heldhaftige verdedigers van Leningrad. Zoiets dus.. Als je daarin geinteresseerd bent allemaal kan je beter even HIER klikken. Hieronder post ik een aantal foto's daarvan. Het monument is mooi, er branden fakkels en er speelt statige muziek. De springsters waren niet heel erg onder de indruk maar vonden het volgens mij wel even de moeite om de straat over te steken. Tsja, als je er toch bent, hè? In mijn beste kennis van het Cyrillische schrift (vrij nihil haha) kon ik toch een aantal plaatsnamen lezen waar speciale stenen voor op de grond lagen, om een klein perkje met naaldbomen. Het zal allemaal ongetwijfeld een betekenis hebben, maar daar weet ik op dit moment even niets van. Als jullie in de comments mij kunnen laten weten wat de verdediging van Rusland/Leningrad te maken heeft met steden als: Moermansk, Novogorsk, Moskou, Kiev, Mink, Odessa en nog een aantal die ik niet kende, zou ik daar blij mee zijn. Er werden op het monument ook nog een aantal data genoemd die me niks zeiden. Uiteraard wel 41-45. Maar 8 Mei 1965, geen idee. Ik ga zo wel even googlen!

Nou, genoeg hierover. Ik ga jullie nu weer even alleen laten, aangezien we dus bijna gaan trainen! Groetjes vanuit zoals jullie zien, een vrij fris Rusland.




De Nederlandse ploeg op pad


De Triffis delegatie poseert voor het hotel




Een prachtig beeldhouwwerk van een soldaat met een vrouw




Ikzelf met op de achtergrond het monument




En de Triffisspringsters voor het hotel

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

sven die muts staat je echt waanzinnig goed.

16 November, 2009 11:05

 
Blogger xxx said...

hoi veel plezier en hou de boel bij elkaar in de metro en op de boot :)

groetjes, xxx

16 November, 2009 11:07

 
Blogger Schutjes said...

Hai Sven en de rest,
allereerst even een lesje geschiedenis:
De naam van de steden op het monument heeft te maken met het volgende feit; Leningrad was/is een heldenstad uit de 2de wereldoorlog samen met nog 11 steden. Deze steden staan dan ook vermeld op het monument waarschijnlijk want het zijn o.a. de namen die jij in je stukje noemt te weten:Leningrad, Sebastopol, Odessa, Stalingrad, Moskou, Kiev, Fort Brest,Novorossiejsk, Kertsj, Minsk, Moermansk, Smolensk. Deze steden hebben de status heldenstad gekregen vanwege hun verdediging in de tweede wereldoorlog. Op 8 mei 1965 kreeg Volgograd de status van Heldenstad. In mijn ogen eigenlijk een dubbele status omdat Volgograd vroeger Stalingrad heette en dus deze titel al had. Maar ja, wie ben ik.....
Goed mijn huiswerk gemaakt toch?
Dan nu naar de orde van de dag, of liever gezegd jullie dag(en). Het is weer leuk om te lezen wat jullie zoal doen en de foto's daarbij geven een leuke extra dimensie daaraan.
Doe iedereen de groeten namens mij/ons en heel veel succes met trainen en sight seeingen.

Groetjes Irene

16 November, 2009 14:25

 
Blogger xxx said...

Hoi, wat leuk dat de bootreis mooi was! In de metro super druk, ja sommigen van jullie hebben daar nog nooit in gezeten (die komen van het platteland :)) Maar bedankt dat ze hebben kunnen genieten van een beetje leningrad.

groetjes, xxx

p.s. bedankt voor je updates

16 November, 2009 17:31

 
Anonymous Joke en hermAnus en Jeroen said...

Hoi sven

Hier een bericht vanuit het Azimut hotel. We hebben vandaag een ritje door sint petersburg gemaakt met een taxibus gemaakt en veel gezien.
Groetjes aan allen !!!

16 November, 2009 18:55

 
Anonymous Anonymous said...

Het wordt stil in Alkmaar, HHWaard, Heiloo.....allemaal naar St. Petersburg, ik ben jaloers op jullie! Ik hoop dat jullie allemaal een heel leuke tijd hebben daar!

Alice

16 November, 2009 19:27

 
Anonymous Anonymous said...

Nog 8 uurtjes te gaan en dan....Rusland here we come!!! Met of zonder paspoort het moet lukken!!! Morgenochtend om 5 uur weten wij meer. en dan om kwart voor drie arriveren wij in sint Petersburg. helaas moeten wij het dan waarschijnlijk zonder de infomail doen maar het voordeel daarvan is dan weer dat we alles live mee kunnen maken en gaan we er volgende week maar even voor zitten om oud nieuws te lezen.
Leuk om te lezen dat jullie het nar jullie zin hebben en ook de commentaren leuk om te lezen.

16 November, 2009 19:46

 

Post a Comment

<< Home